אפיון אתרים
אפיון האתר חשוב כמו יסודות של בניין. כאשר יסוד האתר חזק, מחושב וכולל את עקרונות האפיון, לאתר תהיה השפעה טובה יותר על המשתמש. חווית הגלישה תהיה נוחה יותר, ברורה ומובנת בדומה אדם שנכנס לבניין ורואה מולו שלטים, איזה משרדים נמצאים בבניין ובאיזו קומה.
את תהליך האפיון נחלק לכמה חלקים:
הגדרה ראשונית
נפגש עם הלקוח, נשמע ממנו באיזה סוג אתר מדובר. זה יעזור להגדיר את מטרת הפרוייקט ומה המשימה העומדת בפנינו. סוגי האתרים יכולים להשתרע ממעסק קטן, ובינוני, דרך אתר חנות ועד לאתרי מיזם דיגיטלי ואתרים עשירי תוכן.
מיפוי עשיה
השלב המקצועי הראשון באפיון עצמו, הוא מיפוי העשייה. נדבר עם הלקוח, נשמע ממנו את כל סיפור העשייה שלו ואותו נתחיל להפוך למעין מפה. נזהה את הנקודות המרכזיות בסיפור ונקודות אלה יהפכו לרשימה מרכזית. לפעמים הלקוח מתקשה להעביר את העסק שלו באובייקטיביות ולכן נשאל אותו שאלות מנחות השאובות מתוך דבריו.
נעשה סדר בסיפור הלקוח ומשם נכין רשימת מרכיבים לאתר.
התפריט הראשי
מתוך רשימת מיפוי העשיה, נוכל לעבור להרכבת התפריט הראשי. עכשיו יודעים כבר מה הקטגוריות הראשיות והמשניות של האתר. נראה לאיזה קטגוריה באתר מגיע עמוד שלם, איזה חלק כלול בתוך חלק אחר של האתר.
איזה מרכיב של האתר יקבל מקום מרכזי יותר ואיזה פחות. וכך נתקדם הלאה.
עמוד הבית
בעמוד הבית נספר את סיפור האתר כך שגולש שיגיע לעמוד הבית יקרא את הסיפור ויבין בצורה ויזואלית לאיזה סוג אתר הגיע, על מה בדיוק מדובר ומה הוא יכול להשיג באמצעות אתר זה. בד"כ נשים דוגמיות של חלקים פנימיים של האתר בעמוד הבית כמו חלון ראווה של חנות, המראה לנו מה החנות מציעה לנו, האם כדאי להיכנס לחנות האם המוצרים כאן מתאימים לנו ויועילו לנו.
חשיבות פגישת אפיון
מטרה נוספת של אפיון יכולה להיות כאשר לקוח רוצה הצעת מחיר לבנית האתר אך תהליך הבניה לא מספיק ברור, איזה עמודים יהיו, מה כמות התוכן, איזה פיצ'רים יצטרך ועוד.
במקרה כזה, פתרון מעולה יהיה לאפיין את פרויקט האתר, לאחר מכן הלקוח ידע מול איזו משימה הוא עומד (כמה עמודים, סוג העמודים, כמות החומר ועוד) ויוכל לקבל הצעת מחיר ברורה ומדויקת יותר על בניית האתר.